Medium

« We’ve decided to make some major changes at Medium. » Ev Williams, fondateur de Medium, vient d’annoncer le licenciement d’une cinquantaine de collaborateurs[1. Renewing Medium’s focus]. L’objectif est de revenir à la mission de base que s’était assignée Medium en 2012 : « Our vision […] was ambitious: To build a platform that defined a new model for media on the internet. »

Ev Williams épingle le rôle qu’à joué le système publicitaire dans le façonnage des médias tels que nous les connaissons : « Upon further reflection, it’s clear that the broken system is ad-driven media on the internet. It simply doesn’t serve people. In fact, it’s not designed to. The vast majority of articles, videos, and other “content” we all consume on a daily basis is paid for — directly or indirectly — by corporations who are funding it in order to advance their goals. And it is measured, amplified, and rewarded based on its ability to do that. Period. »

Il y a quelques jours, le Professeur Tim Wu faisait, à peu de choses près, le même commentaire en présentant son dernier livre The Attention Merchants à Ezra Klein[1. The Ezra Klein Show].